Veel mensen hebben last van stress en ook zijn er momenten dat je wel wat extra energie kunt gebruiken, ook docenten en leerlingen . Zodra je merkt dat je stress hebt of snel meer energie kunt gebruiken kun je het Gezonde Vogelaarmomentje nemen. Of je doet het preventief, door het te koppelen aan een vogel. Het werkt als volgt:

Kies een vogel!
Kies een vogelsoort uit die je regelmatig ziet. Spreek met jezelf af dat je, als je die vogel ziet een Gezonde Vogelaarmomentje neemt. Je kunt dus kiezen voor rust of energie.

Rust?
Wil je meteen rust? Die dan de 4-7-8 ademhalingstechniek. Dat wil zeggen: adem 4 seconden door je neus diep in. Houd je adem 7 seconden vast en blaas daarna rustig door je mond uit in 8 seconden. Herhaal dit minimaal 2 keer. Dat kost je dan maar één minuut. Maar in totaal 6 keer of meer mag ook. Je zult merken dat je hartslag meteen daalt, je lichaam komt tot rust. Ideaal voor als je opeens stress hebt over een toets.

Energie?
Wil je meteen meer energie? Bijvoorbeeld als je een presentatie gaat geven, voor zelfvertrouwen. Neem dan het Gezonde Vogelaarmomentje voor energie. Ga staan met je voeten stabiel op de grond, je rug recht en je hoofd goed rechtop. Spreid dan je armen omhoog, als een soort superman of superwoman. Dit noemen ze ook wel de powerpose. Dit kun je ook doen in het toilet als je dat liever alleen doet.
Je kunt natuurlijk ook wisselen van vogelsoort als je een vogel te weinig of te vaak tegenkomt.

Benieuwd hoe dat er uit ziet?
In dit filmpje doet Adriaan het voor 🙂

NB Let bij deze tips wel op jouw veiligheid en die van anderen, doe dit bijvoorbeeld niet in het verkeer.