Drie tips voor een gezond leven!

Als De Gezonde Vogelaar is het mijn missie om met zoveel mogelijk mensen, waaronder jij, te delen hoe fantastisch natuur is en hoe wij natuur kunnen gebruiken om gezond te zijn. Vandaag wil ik 3 tips met je delen voor een gezond leven.

Tip #1 Doe als een vogel: ga naar buiten en beleef de natuur!
Onderzoek van de universiteit van Essex heeft aangetoond dat de groene kleur van bomen, het gras en planten bewegen leuker en gemakkelijker maakt. Dus als je naar buiten gaat en je omringt met groen dan is het makkelijker om fit te worden of te blijven.
Natuur verbetert ook je hersenfunctie, of in simpele woorden (voor het geval je dit binnen zit te lezen ;-)) je gaat er beter van denken. Het is ook wetenschappelijk aangetoond dat natuur werkt tegen stress en zelfs depressies. En natuurlijk Vitamine D. Die hebben we allemaal nodig en in de natuur zijn is veel gezonder dan een pilletje nemen!

Natuur werkt het beste als je het echt beleeft. Dus kijk naar de bomen en planten, luister naar de vogels, ruik de geuren van de seizoenen, voel de grond, takjes en beukennootjes door op je blote voeten te lopen (die laatste zijn aan te raden als het heeft geregend) en proef de bramen en bosbessen. Ik word van die dingen altijd enorm blij. Hier ligt ook de link met wat wij kunnen leren van vogels. Vogels zijn altijd buiten. Daar kunnen ze namelijk hun beste ik zijn, daar kunnen ze vliegen, hun mooiste lied zingen, gezond zijn! Dus doe zoals vogels doen en ga er op uit!

Tip #2 Eet als een vogel: eet gezond!
Ja maar, wat is nu gezond? Al die diëten, dieetgoeroes, hypes enzovoorts maken het er niet makkelijker op. Maar gelukkig voor jou heb ik een nieuw superdieet ontwikkeld, gebaseerd op wat vogels eten. Namelijk….. het Vogeldieet. Nee hoor, flauwe grap. Je hoeft helemaal niet op  een dieet. Als je gewoon eet hoe Moeder Natuur het bedacht heeft dan komt het goed. En dat komt neer op één simpel principe, namelijk: eet de dingen zoals ze van nature voorkomen. Mensen zijn zo knap en slim dat we tegenwoordig eten kunnen maken dat je oma niet eens zou herkennen als voedsel. En al die bewerkte troep eten veel mensen zonder er over na te denken. En dat is niet goed voor onze gezondheid. Vogels doen dat veel slimmer, ze eten wat Moeder Natuur voor ze bedacht heeft. Want zeg eens eerlijk, heb je wel eens een te dikke vogel gezien, in de natuur? Ik schrijf bewust ‘in de natuur’, want dikke vogels zijn er zeker. Alleen wat eten die? Die eten de rommel die ze vinden in de steden, mensenvoedsel. Denk maar aan de dikke duiven in de stad, of patatkraaien. Vogels kunnen er zelfs kleurafwijkingen van krijgen in hun verenkleed.

Kijken we in de natuur, dan zijn vogels altijd in vorm, fit en gezond. Dus eet als een vogel. Eet groente, fruit, noten en zaden, whole foods. En geen bewerkte zooi! Eet op zo’n manier dat je in topconditie bent en kunt pronken met je mooiste veren.

Tip #3 Neem elke dag tijd voor jezelf!
Maak jij dagelijks tijd vrij voor jezelf? Echt voor jezelf? Ik doe dat bewust en merk dat dat me enorm helpt. In die tijd voor mezelf doe ik verschillende dingen. Bijvoorbeeld een stuk hardlopen op de hei (zie ook tip 1), een boek lezen, een wandeling in het bos op mijn blote voeten, leerzame filmpjes op Youtube kijken, in mijn dagboek schrijven.
Dat kan een half uur zijn, maar ook een hele dag. Vogels kijken kan ik de hele dag doen (ik ben natuurlijk niet voor niets De Gezonde Vogelaar). Nu denk je misschien: Wat egoïstisch, dat kan ik echt niet maken. Dat begrijp ik. Want je wilt natuurlijk tijd hebben voor je vrouw/man/partner/kinderen/vrienden/familie. En je hoeft je ook niet te gedragen als een koekoek (die dropt haar ei en smeert ‘em). Maar denk hier eens over na: als je geen tijd voor jezelf hebt, kun je dan je beste jij zijn? Kun je dan je mooiste lied zingen? Voor mij is het antwoord daarop een duidelijk nee. Dus zie het als investering in jezelf, een investering die ook de mensen om je heen veel op kan leveren. Want als jij gezond, fit en relaxed bent dan kun je het beste van jezelf geven. Goed voor jou, voor je dierbaren en de wereld om je heen.

Maar ik heb het zo druk, hoe maak ik dan tijd voor mezelf? Daar schrijf ik binnenkort meer over. Alvast één optie: zet je wekker een half uurtje vroeger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: